انتخاب درست رنگ در تبليغات

انتخاب رنگ

در بحث تبلیغات، انتخاب رنگ ها اهمیت بسیار بالایی دارد. در صورتی که مطالعه در زمینه روانشناسی رنگ داشته باشید می دانید که هر رنگ معنا و مفهوم خاصی دارد.

رنگ های RGB
رنگ های CMYK

مروری بر معرفی رنگ ها:

رنگ های اصلی:

سه رنگ اصلی در علم تئوری رنگ ها، رنگ های آبی، قرمز و زرد هستند. تمام رنگ ها در واقع از ترکیب این سه رنگ به وجود می آیند.

تئوری رنگ

رنگ های مکمل:

این رنگ ها شامل سه رنگ بنفش، نارنجی و سبز هستند. هر کدام از آنها از ترکیب رنگ های اصلی دیگر به وجود می آیند. بنفش از ترکیب آبی و قرمز ایجاد می شود، نارنجی از ترکیب زرد و قرمز و رنگ سبز هم از ترکیب آبی و زرد بوجود می آید.

 رنگ های مکمل، با یکدیگر هم فاز نیستند. برای استفاده از آنها در یک مجموعه باید خیلی دقت کرد. بطوری که بهتر است هر یک از رنگ های مکمل در کنار رنگ های اصلی بکار برده شوند. به این ترتیب بهترین جلوه را از خود نشان می دهند.

رنگ های خنثی:

این رنگ ها طیف وسیعی دارند و یکی از مزایای استفاده از آنها این است که، می توان براحتی آنها را با رنگ های دیگر اعم از رنگ های اصلی و یا رنگ های مکمل ترکیب و استفاده کرد. از جمله رنگ های خنثی می توان به رنگ های خاکستری، سفید، بژ، قهوه ای شکلاتی و غیره… اشاره کرد که هر کدام کاربردهای خاص خودشان را دارند.

Neutral Colors

رنگ های گرم و سرد:

در تئوری رنگها، ویژگی تحت عنوان گرمی و سردی رنگ ها وجود دارد كه در واقع بر پایه شدت انعکاس نور از آن رنگ است.به همین جهت این دسته بندی صورت می گیرد البته در حالت کلی، این مسئله یعنی سرد یا گرم بودن رنگ ها، در روانشناسی رنگ ها هم اهمیت دارد. رنگ های گرم را طیف رنگ های نزدیک به مادون قرمز و برعکس رنگ های سرد را طیف رنگ های نزدیک به فرابنفش تشکیل می دهند.

رنگ های سرد و گرم

از چه رنگى ، و كجا از آن استفاده كنيم؟

رنگ قرمز، نماد انرژى و سرعت است، باعث افزايش ضربان قلب ميشود. به دليل انتقال انرژى ميتواند انتخاب مناسبى براى تبليغ خودروها، نوشابه هاى انرژى زا، بازى های ورزشی و  فعاليت هاى فيزيكى و پر تحرك باشد.

موسسات مختلف براى تحريك و ايجاد حس هيجان و فوريت و اقدام به تصميمات سريع خرید از اين رنگ براى ليبل هاى قيمت، تخفيف و تابلو هاى تبليغاتى و… استفاده زيادى ميكنند.

رنگ نارنجى، با ايجاد حس گرما و انرژى و تحريك اشتها گزينه مناسبى براى مصارف غذايى و رستوران و فست فود ها به شمار مي آيد. رنگ نارنجى خوب ديده ميشود پس براى بسته بندى نيز انتخاب مناسبی ميتواند باشد.

رنگ زرد، روشن ترين رنگ است. طول موج بلندى دارد و به راحتى جلب توجه ميكند. شركت هايى كه در زمينه محصولات كودكان فعاليت ميكنند از اين رنگ زياد استفاده ميكنند.

برند فرارى نيز، روحيه ی رقابتى خود را با لوگوی رنگ زرد نشان داده است.

رنگ سبز، براى چشم انسان ايجاد آرامش و راحتى ميكند. نماد سلامتى و بارورى است  و در مراكز درمانى، باشگاه هاى مراقبت و سلامتى، تبليغات محصولات بهداشتى، محصولات دارويى و ارگانيك مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ آبى، در بسته بندى و نشان تجارى شركت هاى توليد كننده محصولات پاك كننده، نوشيدنى و آب معدنى ، فيلتر هاى تصفيه ی آب و هوا، سفر هاى هوايى و دريايى مصارف زيادى دارد.

همچنين فيس بوك با استفاده از نشان آبى، امنيت و اصمينان خود را مدعى ميشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تیم پشتیبانی آماده راهنمایی و مشاوره به شماست سوال خود را بپرسید.
WeCreativez WhatsApp Support
مدیریت
مدیریت
Available
WeCreativez WhatsApp Support
منشی
سفارشات
Available