تبلیغات محیطی و آنچه باید درمورد آن بدانیم

هرچه باید در مورد تبلیغات محیطی بدانیم

در این مقاله تصمیم گرفتیم که یکسری تجربیات اجرایی و آکادمیک را با شما در میان بگذاریم. در انتها هم گذری داشته باشیم بر بافت شهری کلانشهر اهواز و تبلیغات محیطی صورت گرفته توسط برندهای بومی و غیربومی تا شمارا با یکی از شهرهای جنوب غرب و استان زرخیز خوزستان از دید تبلیغاتی آشنا کنیم.

تبلیغات محیطی و بازارهای جهانی

تبلیغات محیطی (OOH) هر رسانه نوعی تبلیغات بصری است که در خارج از خانه یافت می شود.

این موضوع شامل تابلوهای تبلیغاتی و نشانه ها، تبلیغات در ایستگاه اتوبوس یا نیمکت ها، در مناطق ترانزیتی مانند فرودگاه ها یا ایستگاه های قطار و رسانه های تبلیغاتی مستقر در مکان هایی مانند ورزشگاه یا سینما می باشد.

وقتی می گوییم رسانه های محیطی، یعنی تبلیغات در قالب های مختلف که درهزاران مکان و میلیون ها اثرهای محیطی در سراسر جهان را به خود اختصاص می دهد.

یک کمپین تبلیغاتی وقتی که در سراسر جهان شروع می شود، با عکس العمل ها و واکنش های مختلف روبرو خواهد شد که باعث ایجاد یک موج تبلیغاتی می شود، این موج تبلیغاتی می تواند باعث به ارمغان رسیدن و یا به تنش ایجاد کردن برای آن برند شود.

ازاین رو قبل از اجرایی کردن چنین کمپین های تبلیغاتی جهانی ، شرکت تبلیغاتی مجری و ایده پرداز این کمپین، موظف است که تمامی واکنش های منفی و مثبت را از قبل پیش بینی کرده، و باید درصورت ایجاد کردن موج منفی، به سرعت یک تبلیغ مهارکننده برای آن داشته باشد.

OOH یک مقوله گسترده است و امروز نمایانگر هزینه حدود 29 میلیارد دلاری در بازارهای کلیدی در سراسر جهان است. برخی از مهمترین تبلیغ کنندگان جهان ، از جمله مک دونالد ، اپل ، آمازون ، HBO و کوکا کولا ، همه به شکل منظم و گسترده ای از قالب های مختلف تبلیغات رسانه های محیطی در کمپین های تبلیغاتی خود استفاده می کنند.

کمپین تبلیغات محیطی “شات برروی آیفون”

برای مثال : کمپین تبلیغاتی هوشمندانه “شات بر روی آیفون” اپل از مشتریان خود دعوت کرد عکس هایی را که با آیفون های خود گرفته اند را ارسال کنند. بهترین عکس ها به بیلبوردهای تبلیغاتی تبدیل شدند که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کرد.

چرا خریداران رسانه ها عاشق تبلیغات محیطی هستند؟

در تبلیغات فضای مجازی ، راه های زیادی برای عدم دیدن تبلیغ شما وجود دارد ، به عبارتی دیگر خود مخاطب انتخاب می کند که تبلیغ شمارا ببیند یا خیر ، اما در تبلیغات محیطی چنین نیست!

یعنی اینکه مخاطب چنین قدرت انتخابی را ندارد و درحقیقت چه بخواهد و چه نخواهد نمی تواند تبلیغ را نبیند مگر اینکه دستی جلوی چشمان او را بگیرد!

هیچ قسمتی خارج از دید نیست و می توان گفت که بیلبورد های سطح شهر ، وسیله ای ایده آل برای منتقل کردن پیام های بزرگ و رنگی هستند که برندها از آنها استفاده می کنند.

میزان تاثیر رسانه های محیطی بر بقیه ی رسانه ها

خریداران این نوع رسانه ها ، دریافتند که تبلیغات روی بیلبورد باعث افزایش بازخورد قابل توجهی در بقیه ی رسانه های تبلیغاتی غیر محیطی می شوند. تحقیقات انجام شده توسط “اوشن نروساینس” نشان داد که “بالای 48٪ از افرادی که در معرض یک تبلیغ روی بیلبورد قرار می گیرند، آن را در فضای مجازی هم دنبال می کنند.

و یا بطور مشابه ، نیلسن و OAAA دریافتند که 46٪ از بزرگسالان پس از مشاهده ی یک تبلیغ روی بیلبورد ، به جستجوی آن در فضای مجازی پرداختند.

رشد در سال 2018 و پیش بینی رشد تا سال 2021

امروزه ، تبلیغات محیطی از جنبش رو به رشد قابل توجهی برخوردار است ، به طوری که بازاریابان باهوش بیشتر بودجه خود را به برنامه های تبلیغات محیطی اختصاص می دهند. از میان رسانه های سنتی ، تبلیغات محیطی تنها رسانه ای است که در حال حاضر رشد می کند ، با بیش از 2٪ در سال 2018. پیش بینی می شود میزان فروش این صنعت تا سال 2021 به حدود 33 میلیارد دلار برسد.

میزان اهمیت فرهنگ در تبلیغات

در ابتدا ، توضیح مختصری از فرهنگ را بیان می کنیم که بدانیم فرهنگ چیست، ویژگی های یک فرهنک چیست و یک فرهنگ شامل چه چیزی می شود؟

فرهنگ آن چیزی است که مردم با آن زندگی می کنند، فرهنگ ازآنِ مردم است. در اصل، فرهنگ مجموعه ی پیچیده ای از دانش ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که یک فرد بعنوان عضوی از جامعه خویش فرا می گیرد تعریف می کند.

هرمنطقه از هر کشوری می تواند فرهنگ متفاوتی با دیگر مناطق یک کشور داشته باشد. فرهنگ با استفاده از آموزش به نسل های بعدی منتقل می شود.

محدودیت های رسانه محیطی

همه ی ما می دانیم که مقوله ی فرهنگ در تمامی زمینه ها جایگاه ویژه ای دارد و تاثیر آن بسیار زیاد است به طوری که همیشه فرهنگ در تصمیم گیری ها حتی پیش قدم هم بوده است که در تبلیغات هم این موضوع مستثنی نیست.

فرهنگ تبلیغاتی هم فرصت است و هم محدودیت! به طوریکه بعضا به ما اجازه نمی دهد که از هر متد تبلیغاتی استفاده کنیم و یا باعث می شد که محدودیت هایی در طراحی کمپین تبلیغاتی داشته باشیم از این رو اینجا شرکت های تبلیغاتی این محدودیت را فرصت شمرده و از آنها بعنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده می کنند.

دربعضی مواقع، فرهنگ تبلیغاتی فرصت است! یعنی اینکه به ما کمک می کند تا با استفاده ازفرهنگ، کمپین را بر این مبنا طراحی کرده و با استفاده از عناصر فرهنگ، ارتباطی بین مخاطب و برند ایجاد می کنیم.

از ایران به سمت خوزستان

استان خوزستان یا جنوب غرب ترین استان کشور که دارای ویژگی های منحصر به خود است که باعث شده این استان خود را از بقیه ی استان های کشور متمایز کند.

این استان دارای آب و هوای چهارفصل است که این عامل باعث شده شرایط پایداری در این استان برای عموم مردم به ویژه کسب و کارها ایجاد شود.

در جنوب این استان، مردم گرم ترین دمای آب و هوا را همیشه تجربه می کنند که دمای بالای این منطقه معروف است، ضمن اینکه این دمای بالا باعث می شود که میوه های تابستانی من جمله رطب و خرما با کیفیت بسیار بالا کشت شود که به تمام کشور و کشورهای حوزه ی خلیج فارس صادر شود.

قومیت های متعدد در این استان و فرهنگ شیرین و جذاب این قومیت ها باعث شده که به محض ورود به این استان با آن ها خاطرات به یاد ماندنی را ثبت کرد.

شهرهای استان خوزستان

ردیف نام شهر مساحت
1 اهواز 835/6
2 دزفول 646/4
3 ایذه 798/3
4 شوش 630/3
5 شادگان 598/3
6 اندیمشک 116/3
7 بهبهان 999/2
8 هویزه 757/2
9 آبادان 538/2
10 شوشتر 433/2
11 اندیکا 369/2
12 امیدیه 330/2
13 خرمشهر 298/2
14 باغملک 259/2
15 مسجد سلیمان 176/2
16 دشت آزادگان 972/1
17 ماهشهر 908/1
18 رامهرمز 818/1
19 رامشیر 620/1
20 هفتگل 436/1
21 لالی 400/1
22 باوی 377/1
23 گتوند 973

گذری بر شهرستان های استان خورستان

آبادان:

آبادان را که به نام جنوب و عادت های محلی جنوبی می شناسند، ماهی، خرما، لهجه ی آبادانی و رودخانه و همجوار بودن با کشور عراق از ویژگی های بارز این شهرستان است.

آبادانی ها به عادت های شیرینی معروف هستند و خود را با نام برزیل و پیروی از این تیم فوتبال برزیل معرفی می کنند. این شهرستان سالیانه محل مسافرین عید نوروز بوده و با داشتن بازار توریستی و ته لنجی برای خود سهم چشم گیری از این مسافرین را از آن خود کرده است.

خرمشهر:

شهر مقاومت و شهر ایثار و فداکاری که مردم آن خودشان را حافطین امنیت و مرزداران این مرزو بوم می دانند. خرمشهر باتوجه به همجوار بودن با شهرستان آبادان ویژگی های شبیه به هم را دارند و هردو شهرستان از قابلیت های واحدی تبعیت می کنند.

شادگان:

تالاب های بین المللی و دکل های نفتی درون تالاب ها، این شهرستان را برازنده کرده است چرا که تالاب باعث می شوذ که یک شهرستان قابلیت توریست جهانی را داشته باشد از این رو که تمامی شهرستان های استان این قابلیت را دارند و همچنین دکل های نفتی چه در تالاب ها و چه در زمین های قابل کشت و غیرقابل کشت مشاهده می شوند. همین امر باعث شده که دید کشور به این استان یک دید اقتصادی و صنعتی باشد.

دشت آرادگان:

با توجه به همجوار بودن با کشور عراق و داشتن بازارچه ی مرزی، چشمان تجار را به سمت خود گشوده است. همچنین حاصل خیز بودن این شهرستان، آن را جهت کشاورزی مستعد کرده و زبان زد همه بوده است.

ناحیه صنعتی ماهشهر و بندرامام خمینی:

مرکز پتروشیمی ایران می باشد که این صنعت به طور کامل آنجا ایجاد شده است، این صنعت به طور رغابتی بین کشورهای حاشیه ی خلیج فارس به ویژه قطر و عربستان و کشور عزیزمان ایران درحال فعالیت است که یک مرکز اقتصادی و استراتژی ایران بشمار می آید.

کارکنان و پرسنل این مرکز صنعتی ، از سرتاسر ایران می باشند که بصورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند. سربازان اقتصادی و قلب تپنده ی ایران، در صدد این هستند تا بتوانند این کشور را به قله های موفقیت برسانند و قطعا این موفقیت برای تاریخ بشریت افتخارآمیز است.

اهواز:

مرکز خوزستان و کلانشهری که از وسطش، رودخانه ای به زیبایی کارون آن را به دو نیمه ی غربی و شرقی تقسیم کرده که پل های وصل دهنده ی این دو نیمه، از زیبایی های منحصر به فرد این شهر بشمار می آیند.

تعدد پل ها، رودخانه ی کارون، وجود مناطق نفت خیز و فلرهای نفتی که همچون ماه در شب می درخشند، قومیت های متعدد، ساحلی زیبا و دل انگیز، بافت شهری کهن و نوین، مزارع و نخلستان های بکر که دورتا دور شهر را احاطه کرده از جمله ویژگی های این شهر بشمار می آیند.

ارتباط فرهنگ و تبلیغات

معنای تبلیغ به محیط فرهنگی و ساختارهای اجتماعی که تبلیغ در آن شکل گرفته متکی است.
درک ما از تبلیغات و برندهای تجاری که در تبلیغات معرفی می شوند، در پرتو شرایط اجتماعی شکل می گیرد که این ارتباطات در درون آن وجود دارد. در واقع موجودیت تبلیغات در عرصه اجتماعی تبلور می یابد و ثبات و ادامه حیات آنها وابسته به استفاده و یا در اولویت بودن آنهاست.

به عبارت دیگر تبلیغات به عضوی از ساختار اجتماعی تبدیل شده و  معنای آن در اجتماع مصرف کنندگان هستی می یابد. معنی اشارات ضمنی که در تبلیغات و برندها نهفته است توسط اجتماع ساخته شده  و به بخشی از بازی ارتباطی بیان هویت اجتماعی تبدیل می شود.

نمایشی که فرد در اجتماع بازی می کند پشت صحنه ای دارد، پشت صحنه هایی مملو از انگاره ها، تصاویر، ادراکهای مبهم و غیرمبهم ذهنی که هر یک به نوبه خود نقشی مؤثر در سیستم ادراکی و در نهایت در ساختار رفتاری ایفا می کند. درست در همین پشت صحنه است که انگاره سازی رسانه ای نقش خود را ایفا می کند.

 رسانه ها با ساخت و تغییر انگاره ها می توانند به رفتار فرد شکل داده و آن را هدایت کنند. فرد در برخورد و تفسیر دنیای بیرون و اجتماعی که در آن به سر می برد باید از تصاویر و انگاره های ذهن خود استفاده کند. انگاره هایی که رسانه به عنوان واسطه برای او فراهم آورده و اینک نقش راهنمای ذهنی او را بازی می کند.

نکته جالب اینکه افراد حتی در تفسیر عضویت خود در گروه ها از تصاویر رسانه ای مدد می گیرند، اینکه رسانه چه تصویر از گروه به آنها می دهد در هویت یابی و تعیین جایگاه افراد در گروه موثر است.

فرهنگ هر جامعه ای بر بخش مهمی از قواعد، هنجارها و کارکرد حوزه اقتصادی از نظام تولید گرفته تا بازاریابی و مصرف کالا یا خدمات اثرگذار است و تبلیغات با هدف دستکاری در نظام باورها و هنجارهای ذهنی مخاطب نقش واسطه ای مؤثری ایفا می کند و به سرعت نیز دستخوش دگرگونی می شوند و تغییرات جدید وارد فرهنگ می شود. اگر این تحولات بدون شناخت و مهارنشده به حرکت خود ادامه دهد می تواند تأثیرات ناخوشایندی را بر فرهنگ به ویژه اعتماد عمومی بر جای بگذارد.

 در این میان تبلیغات با استفاده از شیوه های ترغیبی، تشویقی، استفاده از علوم، دانشها و مهارتها، می تواند نقش سازنده ای داشته باشد و درعین حال در صورت بی توجهی به این ظرفیتها، می تواند چون شمشیر دو لبه نقش مخربی را در حوزه‌های فرهنگی یک جامعه ایفا کند.

ارزشهای فرهنگی

در ارتباطات میان فرهنگی بسیار مهم است که ارزش هر فرهنگ را بشناسیم زیرا آنها معیارهای چند وجهی هستند که به شکلهای مختلف جهت و سمت و سوی رفتار افراد را تعیین می کند. برای شناخت و مقایسه مردم و ارتباطات میان فرهنگی شناخت ارزشها مبنای کار است.

شناخت  ارزشها برای شناخت منطق و علت رفتار افراد و ملتها ضروری است. ارتباط امری دو جانبه است و لازم است مردم هر منطقه آگاهی لازم را نسبت به ارزشها مردم مناطق دیگر پیدا کنند.

یکی از دشواریهای بزرگ در بررسی میان فرهنگها مطالعه پیرامون نظام ارزشها، مذاهب، نژاد محوری و قوم مداری است. باید دانست که هر فرهنگی را در چارچوب نظام ارزشهای آن فرهنگ باید مورد بررسی قرار داد.

آیا تبلیغات در استان خوزستان و یا تبلیغات در اهواز چقدر می تواندنتیجه بخش باشد؟
آیا یک برند ملی و یا جهانی می تواند در تبلیغات محیطی در خوزستان به ویژه اهواز سرمایه گذاری کند؟

تجربه نشان داده است که وقتی یک برند روی یک محصول خود تمرکز کرده و برای آن یک موج تبلیغاتی در اهواز ایجاد کند، مردم کنجکاو می شوند که آن تبلیغ را دنبال کنند و حس خوب آن تبلیغ را تجربه کنند. مسیرهایی که تبلیغات محیطی و یا بعبارتی نقاط کلیدی شهر حساب می شوند، اکثرا محل تردد روزانه حجم کثیری از مردم است که می توان مسیر های کلیدی را به چند دسته تقسیم کرد:

جایگاه های سوخت شهر اهواز من جمله : جایگاه سوخت کیانپارس، جایگاه سوخت کیان اباد و جایگاه سوخت پاداد

بیلبورد در اهواز

بیلبورد های اهواز : جاده ساحلی اهواز غرب کارون، جاده ساحلی اهواز شرق کارون، بیلبورد کیانپارس، بیلبورد کیان آباد، بیلبورد زیتون کارمندی، بیلبورد میدان دانشگاه شهید چمران، بیلبورد امانیه، بیلبورد بلوار آیت ا… بهبهانی، بیلبورد بلوار پاسداران، بیلبورد بلوار نهج البلاغه، بیلبورد میدان فرهنگشهر، بیلبورد پل سوم، بیلبورد پل هفتم و بیلبورد عوارضی آزادراه اهواز ماهشهر.

به جرات می توان گفت که تا الان تبلیغ روی بیلبوردهای این نقاط کلیدی سطح شهر بازخورد بسیار خوبی را برای برندها داشته است، و برندها همیشه این شهر را جزو شهر هدف خود برای کمپین های تبلیغاتی خود انتخاب می کنند. لازم است بدانید که مردم این شهر برای برندهایی که صادقانه حامل یک پیام تبلیغاتی بوده سنگ تمام می گذارند و از آن به خوبی استقبال می کنند.

اگر شما به فکر داشتن یک کمپین تبلیغاتی برای کسب و کار خود هستید، حتما این شهر صنعتی و مهمان نواز و خون گرم را بعنوان یکی از اهدف خود قرار دهید چرا که مردم آن از کمپین ها به خوبی استقبال می کنند. اهوازی ها برای یک کالای با کیفیت خوب هزینه می کنند چرا که معتقداند کالای با کیفیت یک ارزش خاصی دارد.

در تقسیم بندی بافت شهری و مناطق گران قیمت این شهر می توان از کیانپارس و زیتون کارمندی و کیان اباد یاد کرد و بعد گلستان و کوی نفت و کوروش و امانیه و.. نام برد.

بیمارستان های تخصصی، اندیشمندان این سرزمین، کارکنان و پرسنل صنعت بزرگ نفت و پتروشیمی، نیروهای غیربومی شاغل در شرکت های صنعتی، همجوار بودن با کشورهای خلیج فارس و تردد تجار و مردم آن کشورها در این شهر و استان از ویژگی های حائز اهمیت این شهر و استان بوده و در به ارمغان رسیدن یک کمپین تبلیغاتی موثر هستند.

سخن پایانی

مجموعه ی تبلیغاتی  پلاک سه با توجه به رسالت خود و تجربه ی چندین ساله در عرصه ی تبلیغات، این نوید را به شما می دهد که با داشتن مشاورین خبره و خلاق، همیشه نقاط مستعد تبلیغاتی را به کسب و کارها معرفی کرده و درکنار برندها بوده تا بتواند هویت یک برند را به خوبی و تخصصی به جامعه معرفی کرده و در انتقال یک پیام تبلیغاتی، سالم عمل کند.

آرزوی ما برای شما، داشتن مجموعه ای همیشه پویا و اول بودن در تمامی عرصه ها می باشد.

پیروز و پایدار باشید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تیم پشتیبانی آماده راهنمایی و مشاوره به شماست سوال خود را بپرسید.
WeCreativez WhatsApp Support
مدیریت
مدیریت
Available
WeCreativez WhatsApp Support
منشی
سفارشات
Available