چاپ افست و دیجیتال: کدام یک را انتخاب کنیم ؟

چاپ افست در برابر چاپ دیجیتال: کدام یک را انتخاب کنیم ؟

در دنیای بزرگ چاپ و طراحی، خلاقیت در برش و قالب های متمایز امروزه باعث شده که مخاطب همچنان کنجکاو باشد تا بداند چه پیامی برای او در محصولات چاپی داریم و این کنجکاوی، حاصل خلاقیت در طراحی، برش و سپس چاپ می باشد. در خانه چاپ پلاک سه مهمان ما باشید تا با دنیای چاپ افست و دیجیتال آشنا شویم…

دانستن تفاوت بین چاپ افست و دیجیتال فقط در مورد درک فرایند چاپ است. همچنین ارتباط زیادی با خروجی نهایی پروژه شما دارد و این که چقدر برای شما هزینه خواهد داشت!

اگر در مورد انواع چاپ سردرگم شده اید، این راهنما به کمک شما می آید. با خواندن این مقاله متوجه می شوید که کدام نوع چاپ را برای پروژه خود انتخاب کنید.

تفاوت میان چاپ افست و دیجیتال

قبل از این که وارد جزئیات شویم، بهتر است تفاوت این دو روش را درک کنیم:

چاپ افست فرآیندی است که به طور غیر مستقیم جوهر را بر روی مواد چاپی منتقل می کند. چاپگر شما برای هر رنگ در پروژه چاپ شما صفحات فلزی سفارشی و مطابق با تصویر پروژه شما ایجاد می کند. این صفحات بر روی غلطک ها بارگیری می شوند و جوهر را به یک غلتک لاستیکی جداگانه منتقل می کند، این غلطک نیز جوهر را روی کاغذ منتقل می کند.

دستگاه چاپ افست
دستگاه چاپ افست

چاپ دیجیتال اما مستقیم است. با استفاده از رنگهای مختلف تونر، مستقیماً از یک فایل دیجیتال روی کاغذ چاپ می شود. این فرایند مشابه فرآیندی است که توسط چاپگرهای جوهرافشان استاندارد استفاده می شود، با این تفاوت که معمولاً کیفیت بالاتر است.

دستگاه چاپ دیجیتال
دستگاه چاپ دیجیتال

مزایا و معایب چاپ افست

هیچ نوع روش چاپی بهترین نیست. در عوض، چاپ افست و دیجیتال بسته به پروژه هایی که مورد استفاده قرار می گیرند، مزایا و معایب خاص خود را دارند.

مزایا

بزرگترین مزیت چاپ افست، قابلیت چاپ در تیراژ بالا، به شکل سریع و ارزان است. هرچه تیراژ بیشتری چاپ کنید، هزینه هر قطعه نیز کمتر می شود. مجلات، تولید کنندگان کتاب و شرکت های کارت پستال اغلب از چاپ افست استفاده می کنند.

چاپ افست کیفیت و استحکام بهتری برای هر قطعه چاپی ارائه می دهد. در این نوع چاپ شاهد سطح بالاتری از جزئیات و تطابق رنگ هستیم.

نمونه چاپ افست
نمونه چاپ افست

همچنین، در چاپ افست شما می توانید از انواع کاغذ و سطوح چاپی در اندازه های مختلف استفاده کنید. از آنجا که صفحات به صورت سفارشی ساخته می شوند، می توان آنها را متناسب با اندازه پروژه شما ایجاد کرد، بنابراین شما آزادی طراحی بیشتری دارید. خصوصا می توان از جوهرهای مانند پنتون و متالیک در چاپ افست استفاده کرد.

معایب

چاپ افست با وجود مزایای بسیاری که دارد، برای هر پروژه ای مناسب نیست. این نوع چاپ برای پروژه های بزرگ بسیار مقرون به صرفه است اما برای کارهای کوچک بسیار گران است. به عنوان مثال، شما نمی توانید از چاپ افست برای مجموعه ای از اسناد یا چند ده بروشور استفاده کنید.

همچنین، چاپ افست قبل از شروع اجرا به کمی تنظیم نیاز دارد. صفحات باید ایجاد شده و روی غلطک ها قرار گیرند، به علاوه برای اطمینان از جریان کافی جوهر، باید یک مرحله آزمایشی انجام شود. اگر پروژه شما ددلاین کوتاهی دارد، چاپ آفست گزینه مناسبی برای شما نیست.

مزایا و معایب چاپ دیجیتال

درست مانند چاپ افست، چاپ دیجیتال می تواند یک راه حل عالی برای چاپ باشد، اما نه همیشه. قبل از شروع پروژه خود، مزایا و مضرات چاپ دیجیتال را در نظر بگیرید:

مزایا

چاپ دیجیتال برای کار های کوچک مقرون به صرفه است، به خصوص اگر سریع به پروژه های خود نیاز داشته باشید.  از آنجا که پروژه ها مستقیماً از فایل به چاپگر پرینت می شوند، هیچ تنظیماتی صورت نمیگیرد، بنابراین می توانید سریع محصولات نهایی خود را دریافت کنید.

همچنین، چاپ دیجیتال به شما امکان می دهد تعداد دقیق نسخه های مورد نیاز خود را مشخص کنید. بسیاری از چاپخانه ها شما را مجبور می کنند تا مقادیر مشخصی از چاپ افست را انتخاب کنید، اما چاپ دیجیتال انعطاف پذیری بیشتری به شما می دهد، که این امر به کنترل بهتر هزینه های پروژه منجر می شود.

از آنجا که چاپ دیجیتال به صفحات فلزی استاندارد متکی نیست، می توانید داده های متغیر مانند نام، آدرس، کدهای رهگیری و سایر اطلاعات را چاپ کنید. این امر به ویژه هنگامی که می خواهید کمپین های پستی یا نامه های فروش حاوی اطلاعات گیرنده را چاپ کنید، بسیار مفید است. این ویژگی با چاپ افست امکان پذیر نیست زیرا برای هر تغییر داده به یک صفحه جداگانه نیاز دارید.

نمونه چاپ دیجیتال

معایب

چاپ دیجیتال همچنین معایب خاص خود را نیز دارد. چاپ دیجیتال اگرچه می تواند به شما در صرفه جویی هزینه ها در کار های کوچک کمک کند، اما راه حل مقرون به صرفه ای برای کارهای بزرگتر نیست. بدون توجه به تعداد نسخه هایی که سفارش می دهید، معمولاً در این نوع چاپ نرخ هر نسخه ثابت است. این امر می تواند برای کار های بزرگ گران تمام شود.

شما همچنین، در نوع کاغذها و جوهرها برای استفاده در پروژه های چاپی دیجیتال محدود هستید. جوهر های متالیک غیر قابل استفاده هستند و رنگ های خاص همیشه دقیقا بازتولید نمی شوند. چاپگرهای دیجیتال معمولا در ابعاد کاغذ قابل قبول محدود هستند. برخی از چاپگرهای دیجیتال می توانند فرمت های گسترده ای را مدیریت کنند، اما در دسترس بودن چاپگر بسته به ارائه دهنده آن متفاوت است.

چه زمانی از چاپ افست و دیجیتال استفاده کنیم؟

در مورد استفاده از چاپ افست در مقابل چاپ دیجیتال، هیچ قانون تعیین شده ای وجود ندارد. در عوض، مشاغل برای تعیین نیازهای فعلی خود باید به صورت موردی به پروژه ها نگاه کنند.

به عنوان یک قاعده کلی، اگر به تعداد زیادی نسخه، جوهر و کاغذ مخصوص، اندازه کاغذ مخصوص یا اندازه بزرگتر نیاز دارید، یا فوراً به پروژه احتیاج ندارید، چاپ افست گزینه بهتری برای شما است.

اگر مدت زمان کوتاه تری دارید، به سرعت به پروژه های چاپی خود نیاز دارید و ویژگی های خاص مانند رنگ، جوهر، اندازه کاغذ و نوع کاغذ اهمیتی ندارند، باید با چاپخانه خود در مورد چاپ دیجیتال صحبت کنید.

علاوه بر این، شما باید بودجه کلی خود را نیز در نظر بگیرید، زیرا هزینه های بین چاپ افست و چاپ دیجیتال می تواند در هر قطعه بسیار متفاوت باشد. شاید بهتر باشد هزینه های هر یک از دو طرف را با هم مقایسه کنید تا ببینید بهترین قیمت برای شما کدام است. یک چاپخانه خوب می تواند این مشاوره را به شما بدهد تا بتوانید تصمیمی آگاهانه برای پروژه خود بگیرید.

سخن پایانی

خبر خوب این است که شما برای رفع نیازهای خود دو نوع اصلی چاپ در دسترس دارید. هیچ ابعادی با تمام روش های چاپ خروجی مناسبی نخواهد داشت، بنابراین خوب است بدانید که می توانید نوع چاپ متناسب با مشخصات پروژه، بودجه و زمان تحویل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

اکنون که کمی بیشتر در مورد روند کار می دانید، بهتر می توانید گزینه مناسب خود را انتخاب کرده و پروژه خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

شما هم می توانید برای محصول و یا خدمات خود، دنیای طراحی و چاپ پلاک سه را بررسی کنید و تفاوت و خلاقیت را مشاده کنید، ما در مجموعه ی پلاک سه برای کسب و کار شما پیشنهادهای منحصربه فرد داریم. همکاران  ما در واحد پاسخگویی به مشتریان، آماده ی دریافت سوالات، پیشنهادات، انتقادات و ثبت سفارشات شما هستند.

اگر سوالی دارید، میتوانید با ما تماس بگیرید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تیم پشتیبانی آماده راهنمایی و مشاوره به شماست سوال خود را بپرسید.
WeCreativez WhatsApp Support
مدیریت
مدیریت
Available
WeCreativez WhatsApp Support
منشی
سفارشات
Available